Har du din egen hjemmeside kender du sikkert alt til cms, load-tider, php, html og alle de andre begreber man bruger når nu man snakker hjemmeside. Men hvad med linkbuilding? Linkbuilding er en diciplin inden for SEO, og går ud på at lave de rigtige links til de rigtige sider. Forvirret? Det er du ikke når du har læst vores begynderguide til linkbuilding.
Hvorfor skal man lave linkbuilding?
For at forstå hvorfor man skal lave linkbuilidng skal man forstå man formålet med en hjemmeside. Man har som regel en hjemmeside fordi man har et eller andet budskab man gerne vil have videre. Det kan være man har en overbevisning man gerne vil fortælle andre om, det kan være man har reklamer på siden, eller det kan være man sælger et produkt eller en service. Uanset hvad er det noget der kræver besøgnede, og jo flere besøgnede jo bedre (alt andet lige).
En af de gode måder at få besøgende er via Google. Her søger folk på et eller andet (f.eks. linkbuilding) fordi de gerne vil have noget information om emnet. Google prøver så at give dem den mest relevante information, altså de sider som de synes bedst repræsenterer linkbuilding. Til det bruger de en række faktorer, og her er links en vigtig del af det.
Så linkbuilding eller det at lave links er altså med det formål at få Google til at synes at vores side er vigtig når der bliver søgt, og placere vores side helt i toppen i stedet for konkurrenternes.
Der er en række tekniske begreber og termer man skal forstå når man snakker linkbuilding – de kommer alle sammen her:
Hvad er et link?
Først og fremmest er det nok meget godt at forstå hvad et link er. Et link er det man kan klikke på for at blive taget til en anden side. Hvis man kigger på html koden er et link det som bruger a href tagget.
Der findes både det man kalder interne og eksterne links. Interne links er links til andre sider på samme domæne (f.eks. fra minside.dk til minside.dk/kontakt) og eksterne links er links til sider på andre domæner, f.eks. fra minside.dk til dinside.dk
Hvad er en url
En URL er den webadresse som står oppe i browseren, f.eks. http://minside.dk. En url starter altid med http:// og er så efterfulgt af enten www. eller bare domænet. En url slutter altid med .dk eller .com eller et af de andre .TLD’er der findes, eventuelt efterfulgt af en underside. (f.eks. minside.dk/kontakt – du kan aldrig bare have minside/kontakt)
Hvad er et TLD
TLD står for top level domain og er det der kommer til sidst i en url. Det kan være .dk eller .com eller .no eller et af de mange mange andre slags tld’er der findes i verden. Til at starte med havde man kun landekoder som TLD’er (samt nogle enkelte undtagelser som .org) men da der ikke er noget teknisk i vejen for at have uendeligt mange tld’er har man udvidet så der nu findes både .guru, .ninja og mange andre – og flere kommer hele tiden til.
Hvad er en ankertekst
En ankertekst er den tekst som linket linker med – det kan f.eks. være “klik her” eller “besøg denne side” eller noget helt tredje. Man bestemmer selv ankerteksten når man laver linket, og i html er det den tekst der står inden det afsluttende “” tag.
Det var vores begynderguide til linkbuilding. Vi håber du er blevet lidt mere klar på nogle af de forskellige termer og begreber der bliver brugt når man skal lave links, og at du har fået mod på selv at starte din linkbuilding.