Hvis du har en hjemmeside som du tjener penge på – det kan være du er tømrer og tiltrækker lokale klienter, eller måske er du slankespecialist, eller du har måske endda en webshop eller en side der er drevet af reklamer – så er du formegentlig også interesseret i at tiltrække så mange besøgende som muligt til sin side.
Her er der mange forskellige trafikkilder man kan kigge på. Man kan f.eks. lave annoncer eller opslag på Facebook, man kan annoncere på Google, og meget andet. Men en af de ting der giver størst return on investment er linkbuilding – og det kan du læse meget mere om her.
Hvad er linkbuilding?
Ja, for at sige det lidt sjovt så er linkbuilding kunsten at bygge links. Et link er det man kan klikke på når man er på en hjemmeside for at gå fra én side til en anden, og links er noget af det som søgemaskinerne vægter aller højest når de skal vurdere hvilken side der skal ligge nummer et når man søger. Linkbuilding er atlså derfor at man laver nogle links for på den måde at komme højere i Google. Og det er jo meget smart hvis man har en hjemmeside der gerne vil have flere besøgende, for i Danmark er det mere end 9 ud af 10 der bruger Google når de skal finde information.
Okay – men hvad er så god linkbuilding?
Ja så linkbuilding kommer jo i mange former og størrelser og der er stor forskel på kvaliteten. En af de ting man tidligere har kunnet er bare at få noget software (eller nogle billigt ansatte indere) til at lave en masse tilfældige links for sig. Altså simpelthen bare lave links hvor end du kunne komme til det – det er dem der kommenterer på gæstebøger og blogindlæg der er 5 år gamle, og dem der skriver tekster der ingen mening giver.
Det er den dårlige linkbuilding, og det er den som Google efterhånden har slået ned på ved at lave forskellige filtre som kunne opfange hvornår et link er dårligt og hvornår det er godt – det mest kendte filter er det der hedder Penguin, men der er også andre, f.eks. Payday Loan updaten.
Nå, men det var altså dårlig linkbuilding. Den gode linkbuilding er præcis det modsatte. Det er links som kommer naturligt, som tager tid og kræfter at lave. Det kan f.eks. være indlæg på blogs, det kan være artikler i nyhedsmedier og lignende. Ting man ikke bare kan sætte et program eller en inder ti l3 dollar i timen til at lave.
Hvad koster det så?
Det gode ved den her måde at lave linkbuilding på er at det er billigere end du tror, og rigtig billigt i forhold til hvad det kan give af ekstra indtjening. De fleste steder hvor man kan købe gode links koster det mellem 500 og 200 kr. for et link alt efter hvor mange du køber, og som regel skal man have et sted mellem 5 og 20 før det giver en god effekt.
Det er småpenge sammenlignet med hvad du kan få andre steder. Prøv at lav en radiokampagne eller en magsinannonce for 5.000 kr. og så vil du hurtigt se at du ikke kommer særligt langt.
Og effekten af sådanne tiltag er som regel også kortvarig. Det kan godt være der er nogen der hører annoncen og køber produktet, men ugen efter er radioannoncen slut og så er der igen ikke nogen der køber dit produkt. Med linkbuilding bliver linksne ved med at give værdi uge efter uge efter uge. Det er god økonomi.