Der findes nok ikke særlig mange der læser med her, der ikke har et abonnement. Måske (sandsynligvis), betaler du selv for det, men det kan også være at det er dit firma der betaler. Hvis det sidste er tilfældet, betyder det måske ikke så meget hvor meget abonnementet koster om måneden, da du bliver beskattet det samme beløb, uanset om du har at abonnement der koster 99 eller 599 kroner om måneden.
Det skal du vide om firmatelefon
Det kan være en dyr fornøjelse at have firmatelefon, hvis ens behov rent faktisk er ret lavt. Du bliver nemlig beskattet af 2700 om året, hvilket du nok hurtigt kan regne ud, er mere end 200 kroner om måneden. Kunne du klare dig med et abonnement fra CBB mobil til 69 kroner om måneden, er det klart, at det ikke er nogen fantastisk forretning for dig. Man betaler dog i høj grad også for telefonen, så du skal have med i regnestykket at eksempelvis en iPhone hurtigt kan koste 7000 kroner, hvilket du skulle have op af lommen.
En anden ting der er værd at bemærke i den forbindelse er, at man sammen med fri telefon også kan få fri internet, og dette bliver man ikke beskattet yderligere af, og så begynder det bedre at kunne svare sig.
Det skal du tænke på ved privat telefoni
Også hvis du skal have en ny telefon og dertilhørende abonnement privat, kan det være en rigtig god ide at undersøge markedet grundigt, medmindre du er interesseret i at betale mere end nødvendigt. Der er enorm forskel på prisen på abonnementer fra udbyder til udbyder, og ikke mindst på de pakker de tilbyder.
Det der er allervigtigst, når du skal købe en ny telefon og have et abonnement, er at du kender du faktiske behov. Da der er mange der har et abonnement der slet ikke svarer til deres forbrug. Det er efterhånden ikke unormalt, at man får både 20, 30 og 40 GB data med, hvis det da ikke er ubegrænset.
Hvis du kigger i din telefons historik vil du sandsynligvis se, at du kun bruger en meget lille del af dette, medmindre du streamer rigtig meget videoindhold fra Netflix, HBO, Viaplay og lignende. Der er mange der glemmer, at de ofte bruger WiFi i hjemmet og lignende steder og dataforbruget derfor slet ikke tæller der. Data koster langt fra det samme som det gjorde for år tilbage, men du betaler stadig for det, og bruger du det ikke, er det dermed en unødvendig merudgift på dit abonnement.
Det samme gælder taletid. Der er mange der har 20 timer i deres abonnement eller fri tale, men det er de færreste der rent faktisk taler i telefon i en lille time om dagen, hvis den da ikke lige bruges til arbejde, og derfor er det også et sted, hvor man kan spare penge, hvis man skifter til en anden pakke eller et andet selskab. Sagt med andre ord – inden du beslutter dig for hvilken type abonnement du skal have, så kig i din telefons historik og se hvor meget du rent faktisk bruger inden du beslutter dig.
Mange bække små
Det kan godt være at du ikke kan spare en formue ved at skifte abonnement, men tænk på hvor meget 50, 60 eller måske 100 kroner bliver til på årsbasis – du kan hurtigt spare flere tusinde kroner, hvilket du måske ikke lige bemærke hver måned, men hvis du smider besparelsen i en sparegris vil du takke dig selv, når du tømmer den.