Kan Google AdWords betale sig for mig?

Kan Google AdWords betale sig for mig?

Google AdWords er Googles egne annoncer, som du kan købe dig ind på. Du kan bruge Google AdWords som en meget effektiv og billig måde at markedsføre din
virksomhed og dine produkter på.

Uanset om du allerede kender lidt til Google AdWords, eller om du er helt grøn på området, så sidder du nok og tænker: Kan det overhovedet betale sig for
mig og min virksomhed?

Jeg kan allerede nu garantere dig, at ja; det kan det. Det kan altid betale sig at bruge AdWords i din markedsføring – det handler blot om at bruge det korrekt.

I denne artikel kigger vi derfor nærmere på både fordele og ulemper ved denne markedsføringsmetode, og jeg fortæller dig også, hvordan du får hjælp til at
komme i gang med AdWords og skyde din forretning i vejret.

Hvorfor benytter virksomheder sig af Google AdWords?

Der kan naturligvis være flere forskellige grunde til, at de enkelte virksomheder gør brug af Google AdWords. De to primære grunde vil dog altid være
enten:

1. Direkte markedsføring med henblik på mersalg

Eller

2. Branding med henblik på at vokse

En af årsagerne til, at annoncering i Googles søgeresultater er en hamrende effektiv og omkostningslav måde at markedsføre din virksomhed på, er, at du
altid har direkte og live adgang til statistikker og data.

Disse data viser dig nøjagtigt, hvor godt dine kampagner og annoncer klarer sig, hvor mange kunder de skaber, hvor meget kunderne køber for og meget andet
brugbart.

Dette kan du ikke opnå på samme måde, hvis du fyrer en masse penge af sted efter annoncer i den lokale biograf eller avis. Det kan muligvis skabe flere
kunder og mere omsætning, men du vil aldrig kunne vide dig helt sikker på, om det var annoncekronernes skyld eller andre tilfældigheder.

Egner AdWords sig til alle virksomheder?

Det korte svar på dette spørgsmål er: Ja. Google AdWords kan bruges af alle virksomheder, både store og små samt inden for alle slags brancher.

Det eneste, det kræver, for at din virksomhed kan få succes med AdWords er som udgangspunkt, at der er personer, som søger i Google efter den type service
eller produkter, du sælger.

Hvis du er i tvivl om dette, kan du bruge værktøjer som Googles egen søgeordsplanlægger. Den kan give dig et estimat over, hvor mange månedlige søgninger
der f.eks. er på ”Bedemand i Herning”, ”Billige drengecykler”, ”Boligadvokat i KBH”, eller hvad din virksomhed nu beskæftiger sig med.

Hvis der er en søgevolumen, er der også kunder at hente med Google AdWords. Og hvis du stadig ikke er overbevist, så læs mere om fordelene (og ulemperne)
lige herunder:

Fordele ved Google AdWords

Som jeg allerede har været inde på, så indebærer Google AdWords den enorme fordel, at du hele tiden kan se helt nøjagtigt, om dine annoncekroner skaber
profit eller ej.

Men hvis dette ikke er nok for dig, så får du lige yderligere tre stærke fordele:

1. PPC – Google AdWords er inde under den form for annoncering, man kalder PPC. PPC står for Pay Per Click, hvilket betyder, at du kun
betaler for hver gang, en potentiel kunde rent faktisk klikker på din annonce.

Dette adskiller sig fra f.eks. mere traditionelle bannerannoncer, hvor du betaler for antal visninger eller en fastsat periode, hvor den vises på en
hjemmeside.

Du får med andre ord lov til at punge ud, hvad enten din annonce skaber salg eller ej – dette slipper du for med AdWords, da du kun skal betale, hvis folk
rent faktisk klikker på annoncerne og kommer ind på din hjemmeside.

2. Hurtig hjælp – Hvis du går i gang med Google AdWords på egen hånd, så findes der uendelig mange gode kilder til viden om emnet rundt
omkring på nettet.

Med ganske få søgninger på Google finder du hurtigt både danske, engelske og amerikanske hjemmesider, som udelukkende fokuserer på at guide dig i gang med
Google AdWords.

Det kan dog sagtens tage mange måneder eller år, før du rigtigt forstår at bruge AdWords optimalt, hvilket bringer os videre til den tredje fordel:

3. Nem adgang til konsulenter – I Danmark har vi efterhånden et solidt udvalg af både firmaer og konsulenter, som er knivskarpe inden for
markedsføring i Googles søgemaskiner – heriblandt med Google AdWords og SEO.

Disse konsulenter bruger al deres tid på at dygtiggøre sig i den disciplin, det er, at skaffe flere kunder og mere salg for færrest mulige annoncekroner
for andre virksomheder.

Eftersom udvalget af dygtige og uddannede konsulenter er så stort i Danmark, kan du hurtigt og nemt finde frem til en dygtig og relativ billig konsulent,
som kan hjælpe dig med dine AdWords-kampagner og -annoncer.

Ulemper ved Google AdWords

Der findes som udgangspunkt ingen ulemper ved at bruge Google AdWords. Du skal blot være opmærksom på, at det godt kan tage en del tid at lære at bruge det
ordentligt selv.

Selvom Google AdWords er et relativt enkelt annonceringssystem – sådan overordnet set – så er der stadig rigtig mange justering og ændringer, der kan
bruges og skrues på for at optimere konverteringsraterne og ROI’en markant.

Disse teknikker tager et par måneder eller år at mestre korrekt, og du kan derfor med fordel overveje at lade en professionel og
uddannet AdWords-konsulent hjælpe dig i gang eller tage hele ansvaret for opgaven i starten.

Så kan du altid følge med på sidelinjen og løbende sætte dig ind i teknikkerne selv – f.eks. ved at søge efter gode guides og videoer på Google og YouTube.

Ønsker du hjælp med dine AdWords-kampagner?

Hvis du gerne vil i gang med din markedsføring i Google med AdWords, så er du meget velkommen til at kontakte mig allerede i dag.

Jeg hedder Anton Hoelstad, og jeg har igennem mange år arbejdet professionelt for både store og små virksomheder med netop Google AdWords. Jeg har tillagt
mig både praktisk erfaring og teoretisk viden gennem Googles egne kurser på området.

Jeg har set helt nye virksomheder blomstre lynhurtigt, efter de fik ordentligt gang i salget og brandingen gennem AdWords med mig som specialist. Jeg har set det, jeg har gjort det, og jeg ved derfor, at jeg også kan gøre det for dig og din virksomhed.

Skriv et svar